Turismul si celebritatea – II

Locurile pe care le-am văzut prin diverse părți ale lumii sunt unice, spectaculoase. Dar există o mulțime de asemenea locuri și la noi. Îi vedeam pe excursioniști în extaz în fața unei biserici din lemn, patrimoniu UNESCO, destul de grosolan chivernisită în urmă cu 150 ani sau într-o micuță peșteră cu niște insecte fosforescente. Nu-mi puteam reprima gândul că avem asemenea lucruri mult-mult mai vechi și mai spectaculoase.

Atunci, care este motivul pentru care suntem niște necunoscuți în turism și în lume?

Păi, știți cum este – peștele de la cap se … În timpul comunismului eram rupți de restul lumii. Nemernicul de ceaușescu dădea bani pentru propria promovare prin diverse reviste, lovelele se terminau când era vorba de promovarea țării. În ultimii aproape 30 ani, satisfacerea intereselor proprii a devenit mult mai pregnantă în rândul aleșilor.

Nu știu care e cea mai bună metodă de promovare – târguri, pliante, contracte, internet – probabil toate împreună, oricum nu se obțin rezultate imediate. Știu însă că pentru orice lucru bine făcut este necesar un autor cu ceva pricepere, inspirație și o serioasă conștiinciozitate. Câți dintre aleși au aceste calități? Câți funcționari au fost promovați pe aceste criterii? Câți bani au fost cheltuiți cu adevărat pentru scopul propus?

Am citit și eu despre scandalul cu site-ul oficial Romania Travel, așa am aflat despre el; deci, de fapt, nu a fost promovat. Am mai găsit ceva site-uri de turism interesante, dar nepromovate.

În Noua Zeelandă, site-ul oficial New Zealand Tourism Guide oferă informații complete (inclusiv hărți topografice) și legături către o mulțime de alte site-uri care-ți oferă tot ce ai nevoie. Deși NZ este o țară în care ți se arată explicit că nu poți face orice te taie capul, site-ul oferă legături către companii private mici sau mari, care completează informațiile lipsă.

Subliniez că promovarea turismului este suport pentru aspecte politice, militare, economice, financiare ale promovării generale a României. Modifică pozitiv percepția României în ochii și mintea oamenilor.

Am un sfat și pentru cei care doresc să facă o călătorie și vor informații de pe site-ul Ministerului de Externe. Nu vă bazați pe ele, au erori serioase. Nu vă bazați nici pe reprezentanțele noastre de aiurea. Din fericire, n-a trebuit să apelez vreodată la suportul lor, dar atunci când le-am scris cerând informații, am primit cu mare întârziere niște răspunsuri în limba de lemn, alături de subiect – aceiași funcționari care se fac că muncesc. Ca cetățeni UE, la urgență, puteți apela la orice altă ambasadă UE.

Deși mă limitez aici la turism, nu pot să nu mă gândesc dacă e vreun domeniu administrat judicios la nivel central sau local. Nu știu ce ar trebui făcut pentru a schimba starea asta de lucruri. Singura soluție – încă o … Niște incompetenți (mă limitez doar la incompetență) ne iau banii și ne decid bunăstarea sau mai de grabă nefericirea.

Ce-ar fi fost dacă în Anul centenarului s-ar fi declanșat o campanie deșănțată de promovare a turismului, pentru toate gusturile, pentru toate vârstele, pentru toate buzunarele. Orice ați vrea să vedeți – ruine, castele, biserici, baruri, munți, lacuri, mare, deltă, sălbăticie (asta e prea ușor), civilizație (mai greu), Dracula, Charles, cimitire, mister, groază, istorie – avem de toate numai „dați mai puțin să s-ajungă la toți”.

Screenshot from 2018-02-11 20-26-27.png

3 comentarii la „Turismul si celebritatea – II

  1. Pingback: Cuprins | Născut pe lista neagră

  2. Pingback: Nesimțire | Născut pe lista neagră

  3. Pingback: Obligatoriu aleatoriu | Născut pe lista neagră

Lasă un comentariu